As published in New York Law Journal 
Friday, June 3, 2005
COMMUNICATIONS AND MEDIA LAW
BY JAMES C. GOODALE

Newsweek and CBS Got It Basically Right

The public outcry over Newsweek’s newsgathering practices has obscured the fact that stories of desecration of the Koran at U.S. detention centers in Guantanamo are true.  Brig. Gen. Jay Hood, at a press conference last week, confirmed there were many examples of Koran abuse at Guantanamo.

His remarks set off a protest throughout the Muslim world.  Thousands of Muslims in nine different countries demonstrated against the United States.

Scarcely two weeks before, Newsweek had been excoriated for reporting that interrogators had flushed a Koran down a toilet in Guantanamo.  Newsweek also said the government had concluded the story was true and would say so in a forthcoming report.

When the Newsweek article was read by Pakistani cricketer Imran Khan at a press conference on May 6, his remarks were broadcast on local radio and riots broke out in which at least 14 people were killed. 

Bloggers and Government Swooped In

Newsweek’s anonymous source for the story then changed his or her mind.  Newsweek corrected the story and the following day retracted it.  The bloggers and the government swooped down on Newsweek.

Scott McClellan, the White House press secretary, used much of a daily press briefing to lecture Newsweek on the use of anonymous sources.  He also urged Newsweek to speak out and “repair the damage.”

The aggressive attacks by bloggers and the government on Newsweek were reminiscent of the attacks on Dan Rather for his “60 Minutes” television report on President George W. Bush (“Rathergate”).  There, too, these attacks obscured the truthfulness of that story. 

Even when the newsgathering practices of Newsweek and CBS are subjected to criticism, the public should not lose sight of what the truth is or may be.  In the long run, the facts are more important than the methods of the press in bringing the stories to us.  CBS and Newsweek got it basically right.

Without question, the underlying fact in Rathergate is true.  President Bush did receive special treatment in the Texas Air National Guard (ANG).  However, CBS rushed to judgment without fully authenticating the documents about the president’s ANG service.  

While reports about Rathergate typically refer to “forged” documents, forgery has never been proven.  Even CBS’s independent panel report by Lou Boccardi and Dick Thornburgh could not reach the conclusion they were forged.  They concluded only that the broadcast did not meet CBS’s news standards, in large part because of the newsgathering methods by CBS.  The only witnesses to the facts in the report, Major General Bobby Hodges and Marion Carr Knox, said those facts were substantially correct.  

The underlying fact in Newsweek’s article - that there had been mistreatment of the Koran by U.S. interrogators at the U.S. detention center in Guantanamo Bay - now turns out to be true.  In fact, it has been reported over and over again.   

Apart from last week’s admission by the government, the number of witnesses and reports on the desecration of the Koran in U.S. detention centers in Guantanamo and elsewhere is staggering.  The Washington Post (March 26, 2003), The Guardian (UK) (Dec. 3, 2003), MSNBC (Aug. 4, 2004), Al Jazeera (July 6, 2004), The Daily Mirror (March 12, 2004), La Gazette du Maroc (April 11, 2005), Channel 4 News (UK) (May 17, 2005), The New York Times (May 1, 2005), BBC (May 2, 2005), Al Jazeera (Feb. 8, 2005), Reuters (May 16, 2005) and Harper’s (March 2004) all have reported desecration of the Koran, as have many human rights organizations (e.g., Center for Constitutional Rights Report, “Composite Statement: Detention in Afghanistan and Guantanamo Bay”) and the International Committee of the Red Cross.

Too Many Witnesses

Even allowing for hysteria of prisoners under stress, there are too many witnesses to conclude that stories of desecration of the Koran have no basis in fact.

The New York Times reported (May 1, 2005) there had been a hunger strike at Guantanamo after the Koran had been thrown in a pile and stepped on.  It ended only after a senior officer delivered an apology over the camp’s loudspeaker system.  The Times also reported that a former U.S. interrogator confirmed this incident.  On May 20, 2005, the Times reported that the International Red Cross had forwarded a complaint to the U.S. government about Koran abuse at Guantanamo.

The government contends the flushing incident is not true.  It did admit, however, a detainee had retracted his story about toilet flushing.  The abuses at Guantanamo apparently included unauthorized touching of Korans by guards.

Human rights investigators dispute the government’s view of these incidents.  Daniel Rothenberg, a human-rights researcher at DePaul University, reported Koran abuse in Harper’s magazine in March 2005.  A detainee told him a Koran had been thrown in a latrine in an Afghan detention center.

For whatever it may be worth, I have spoken with Mr. Rothenberg and found what he had been told by that detainee to be convincing.  Mr. Rothenberg also told me that human rights investigators in Afghanistan have been told over and over again about Koran bashing.   

There is an obvious difference between flushing a Koran down a toilet and other forms of abuse, such as unauthorized touching of a Koran.  But the Islamic world apparently sees no difference.  While the Newsweek story purportedly set off a tragic riot, Brig. Gen. Hood’s admission set off a wide and much larger protest.  

Whether the earlier riots can be blamed on Newsweek is doubtful.  Gen. Richard Meyers, chairman of the Joint Chiefs of Staff, said the article was not to blame.  Later, apparently under pressure from the administration, he said while the “unrest had been previously planned,” the article had not been “helpful.”  There is no question, however, that Gen. Hood’s admission is responsible for worldwide protests.

Newsweek’s newsgathering process was flawed, as was CBS’s.  Newsweek should not have relied on a single, anonymous source.  CBS should have taken more time to authenticate its documents.  But basically they got it right.

Conclusion

Bloggers and the government cannot be permitted to intimidate the press for inept newsgathering practices when the underlying facts are right.  The public needs the press to stand up to government.

Guantanamo may be the best example of this.  The government apparently cannot investigate itself and Congress lacks the will to do so.  The press may be all that we have.
______________________________________________________________________

James C. Goodale is the former vice chairman of The New York Times and producer/host of the television program “Digital Age.”

163.doc

3

163.doc


