News Media And the Law
New York Law Journal 
June   , 1977 
By James C. Goodale
This column on the law governing the news media and publishing is a regular feature of the Law Journal.  Mr. Goodale is an executive vice president of The New York Times.

Neutral Reportage

Bill “Spaceman” Lee, the Boston Red Sox pitcher, had the temerity a few weeks ago to call Billy Martin, the Yankee manager, a “Nazi.”
 While the statement is defamatory on its face, the Second Circuit on May 25 in Edwards v. National Audubon Society
 articulated why the news media should be privileged to report such a statement when it engages in “neutral reportage.”  In Audubon, The New York Times reported that the Audubon Society’s publication, American Birds, had editorialized that those scientists who cite the Audubon Christmas bird count as proof that bird life is thriving, notwithstanding the continued use of DDT, are “paid to lie.” The report went on to name those scientists who had been identified by an Audubon official.

Complaint Dismissed

Despite a verdict and an award of $61,003 for the defendants against both The Times and an Audubon executive
 the Second Circuit reversed and dismissed the complaint on the basis of New York Times Co. v. Sullivan
 and a later Supreme Court case Time, Inc. v . Pape
.  While the Sullivan case is perhaps one of the best known Supreme Court cases on libel, it is always surprising to find out how few people –  lawyers – included – really know what it holds.

It holds simply in cases involving public officials – later extended to public figures – that the old common law rule of malice, i.e., ill will, is gone and in its place is substituted a standard of recklessness – knowing recklessness if you will.  In the words of the Supreme Court, the standard becomes “knowledge that [the statement] was false”
 or “reckless disregard of whether it was false”
 which must be proved with “convincing clarity.”
  In a nutshell, under Sullivan, when you libel someone, that is hold such a person up to ridicule and contempt, it is no longer relevant (in so far as liability is concerned) to ask how much you hated that person, but rather how reckless you have been in making the statement.  If you have been “reckless” with the truth in the sense of publishing the article with serious doubts as to its truth, or you have lied, you can be found liable.  If you have not, you are home free regardless how much you hated the person in question.

Question of Recklessness

The question then becomes in Audubon, as in every libel case involving public figures (it was conceded the scientists named were public figures), whether the publication in question, in this case The Times, had been constitutionally “reckless.”  The Second Circuit held effectively that when a publication reports the statement of an important organization involved in a public controversy and reports the statement substantially correctly, there can be no finding that the publication was “reckless.”

“At stake in this case is a fundamental principle.  Succinctly stated, when a responsible, prominent organization like the National Audubon Society makes serious charges against a public figure, the First Amendment protects the accurate and disinterested reporting of those charges, regardless of the reporter’s private views regarding their validity.”

In other words, when reporting a public controversy, it is not so much what you say, it is how you say it.  If you report the statement accurately you are entitled to rely on the authority of your source.  The Supreme Court had really already decided this question in Pape in favor of the press, but apart from the fact that Pape controls Audubon as a precedent, the rule of Audubon standing alone makes a great deal of common sense.

Ghost in Pinstripes

Take Bill “Spaceman” Lee, for example.  He has earned his nickname for his ability to comment on earthly events as though he were observing them, say from Mars.

One does not expect, therefore, the total rationality one would attach to a statement from the Audubon Society.  Indeed, Lee confessed to Times sportswriter Murray Chass, before beating the Yankees 4-3 on May 23, that he knew “that I’m not a totally rational being all the time” and that he had a vision before the game “of the ghost of Christmas past coming into my hotel room.  It had the face of George Steinbrenner with Billy Martin’s body.”

Yet, he did in the same interview label Steinbrenner and Martin as “Nazis”.  And perhaps with some justification, because a year ago he suffered a shoulder injury for two months after being manhandled by one of the Yankees during an early season fracas.  Since, however, he is a principal in a highly newsworthy rivalry between Boston and New York for the American League’s Eastern Division title, it is hardly reasonable to expect that a lawsuit could be maintained against any news service, network, magazine or newspaper that carried the statement.

The Pape Case

In Pape, Time magazine reported on the l961 civil rights commission publication on public violence.  As illustrative of the violence cited in that publication, Time stated that thirteen Chicago policemen had burst in on a black couple’s home, held them naked at gunpoint, herded their six children into the living room, called the father a “nigger” and “black boy”, ransacked the room, hit the children, etc.  The magazine did not report that the facts in question had not been independently verified by the Commission but were based only on the complaint of the black couple.  This omission gave rise to the lawsuit.

But the Supreme Court pointed out in Pape that “a vast amount of what is published in the daily and periodical press purports to be descriptive of what somebody said rather than of what anybody did.
 As long as what is said is reported accurately and fairly there can be no liability regardless of the private views of a reporter because under Sullivan “[t]he publisher who maintains a standard of care such as to avoid knowing falsehood or reckless disregard of the truth is thereby given assurance that those errors that nonetheless occur will not lay him open to an indeterminate financial liability.”

With neutral reportage, then, all that need be proved is the fact that an authoritative source made the statement and that the statement is germane to a current public controversy such as the banning of DDT, police violence or the current Red Sox-Yankee pennant race.

Neutral Reportage and Books

Because books, with slower publishing schedules, are frequently far behind the news and thus unable to report the news, it is difficult to predict exactly when they would be able to enjoy the benefits of the privilege of “neutral reportage.”  Nonetheless, whether book publishers have the privilege or not, it still is very difficult to recover a libel verdict against them as another recent Second Circuit case, Hotchner v. Castillo-Puche
 decided March 23, 1977 demonstrates.

In that case, Doubleday published a translation of a spanish book about Ernest Hemingway written by Jose Luis Castillo-Puche, a Hemingway companion.  Castillo-Puche had many unflattering things to say about A. E. Hotchner, another of Hemingway’s friends, including the fact Hotchner was a manipulator, a “toady”, a “hypocrite”, “two-faced” and that Hemingway had purportedly once said to Castillo-Puche: “I really don’t trust him [Hotchner]”.

There was a jury verdict against Doubleday for $125,002
 but the Second Circuit reversed holding that the Sullivan standard of reckless disregard of the truth had not been met
 and pointing out that “[m]ere negligence is not actionable.”

Upon receiving the translation of the book, the Doubleday editor had sent the section about Hotchner to a member of its contracts department who noted in reply, “I doubt whether any of these statements can be substantiated in any way.” The editor checked these statements again with Castillo-Puche who vouched for them and they were then published.

The Evidence

As the evidence developed, it was doubtful whether Castillo-Puche had any first-hand knowledge about Hotchner, contrary to the impression fostered by the book.  The court pointed out, however, that there was no evidence to demonstrate that Doubleday had any reason to suspect that Castillo-Puche’s opinion of Hotchner was without foundation.
 Nor was there any reason for Doubleday to believe that Hemingway’s quotation that Hotchner was untrustworthy was fictionalized. 

The Second Circuit pointed out “reckless disregard” requires proof that the defendant “entertained serious doubt as to the truth of his publication,”
 and since there was no such proof here despite the fact Doubleday was warned sufficiently about the statements to check them with its author, the jury verdict against Doubleday was reversed.  In short, Doubleday was entitled to rely on its source – its author – without independent verification.  “Doubleday’s failure to conduct an elaborate independent investigation did not constitute reckless disregard for truth.”

Distinction In Cases

It seems clear to me that Hotchner requires more of a publisher than Audubon, and perhaps properly so.  In Hotchner, if the plaintiff can prove the publisher entertained serious doubts about publication there can be recovery.  In Audubon, the court points out “we do not believe that the press may be required under the First Amendment to suppress newsworthy statements merely because it has serious doubts regarding their truth.”

Does the distinction make sense? Since there are important differences between the purposes served by the news media and by book publishing, I believe there are sound reasons for the distinction.  While books can engage in neutral reportage, and the news media from time to time publishes parts of books, the news media per force more easily engages in reporting the debate of issues that have immediate effect on public policy than do books.  Or to put it simply, the news media reports news and since books usually do not, the privilege may not attach.

Common Sense

Thus, Bill Lee, or the Audubon Society is accorded artistic license perhaps greater than that given Doubleday in many circumstances.  Yet, all of this has the element of good common sense.  For example, would anyone doubt that if during his interview by David Frost, Richard Nixon had labeled Ben Bradlee a “paid liar”, that the press would not have had an absolute privilege to report that remark? I venture to guess no editorial counsel in the country would have given such a statement more than a minute’s thought before clearing it – if, indeed, he or she were asked about it at all – any more than such a counsel would, If asked about Lee’s unflattering characterization of Billy Martin, given that a moment’s reflection.  As Audubon points out, “newsworthy statements” cannot be suppressed merely because there may be “serious doubts regarding their truth . . .  The public interest in being fully informed about controversies that often rage around sensitive issues demands that the press be afforded the freedom to report such charges without assuming responsibility for them.”

I want to thank Katherine P. Darrow, of The New York Times Legal Department, in the preparation of this article.

Mr. Goodale, a member of the Special Committee on Communications Law of the Association of the Bar of the City of New York, will be an Adjunct Professor of Law at the Yale Law School this fall.

� 	The New York Times, May 24, 1877, p. 43.


� 	2 Med. L. Rptr. 1849 (1977)


� 	No. 73 Civ. 1727 (SDNY Jan. 7, 1977)


� 	376 U.S. 254 (1964)


� 	401 U.S. 279 (1971)


� 	376 U.S. 279-80.


� 	Id.


� 	Id. at 285-86.


� 	Edwards at 1853.


� 	The New York Times, May 24, 1977, p 43.


�	401 U.S. at 285


� 	Id. at 291.


� 	551 F.2d 910 (1977).


� 	Hotchner v. Castillo-Puche, 404 F. Supp. 1041 (SDNY 1975)


� 	551 F. 2d at 914


� 	Id. at 913


� 	Id. at 913-14


� 	Id. at 914.  


� 	Id. at 913.


� 	Id. at 914.


� 	Edwards at 1853.






3.doc

3

3.doc


